Elintavat kuntoon – katso ohjeet hyvään oloon

Listasimme parhaat vinkit närästyksen nitistämiseen. Kokeile Acidalia ja näitä vinkkejä yhdessä!

Elämäntapaohjeet

Syö maha täyteen, älä ähkyyn / Syö sopivasti
Syö sen verran, että nälkä lähtee ja maha tulee täyteen. Jos ruuan jälkeen iskee uupumus, olet ehkä syönyt liikaa.

Anna mahan huilia illalla
Syö kunnon ateria useampi tunti ennen nukkumaanmenoa. Niin ruoka on ehtinyt sulaa ennen kuin käyt pitkällesi nukkumaan.

Vältä hapanta
Hapan appelsiinimehu ja muut happamat ruuat närästävät. Jos sinulla on taipumusta närästykseen, jätä hapan mehu juomatta.

Hörppää kahvia kohtuudella
Pari kuppia kahvia päivässä ei luultavasti närästä, mutta litra voi närästää. Jos kahvi närästää, juo maitokahvia. Maito neutraloi vatsaa.

Tumppaa tupakka
Tupakka närästää, koska tupakointi lisää suolahapon eritystä. Mitä vähemmän polttaa, sitä vähemmän närästää.

Kippistä alkoholittomalla
Varsinkin hapolliset ja väkevät alkoholijuomat närästävät. Närästysherkän ei kannata juoda hapollisia miksereitä ollenkaan ja muitakin alkoholijuomia vähän.

Pidä housut sopivina
Ylipaino aiheuttaa närästystä, koska omenavyötärö nostaa painetta vatsaontelon sisällä. Paine lisää närästysoireita. Jos et meinaa mahtua vaatteisiisi, mieti, mikä auttaisi painonhallintaan.

Nosta sängynpäätyä
Jos närästys vaivaa etenkin öisin ja makuulla, hanki korotuspalat pääpuolelle sängyn jalkojen alle. Sopiva korotus on 10–15 senttiä. Korotusjalkoja myydään verkkokaupoissa. Sellaiset voi rakentaa itsekin.

Helpota arkea
Jos etenet arjessa tehtävästä toiseen henkeä haukkoen, suurin syy närästykseen voi olla stressi. Yritä siis helpottaa arkea. Hyvässä päivässä on ainakin yksi oma tunti tai hetki.

Vaihda uuniruokaan
Rasvainen, savustettu ja paistettu ruoka närästää, koska se heikentää ruokatorven alasulkijan toimintaa. Jos epäilet, että syypää närästykseen on ruuassa, kokeile kypsentää lihapullat uunissa paistamisen sijaan ja keittää ruokaa aiempaa enemmän.